Sips.ro

Tipuri de baterii auto

tipuri de baterii auto

Bateriile auto sunt esențiale pentru funcționarea vehiculului dumneavoastră. Există mai multe tipuri de baterii auto disponibile pe piață astăzi, fiecare cu propriile lor avantaje și dezavantaje. Cele mai comune tipuri de baterii auto sunt bateriile de plumb-acid, bateriile AGM și bateriile de ioni de litiu. Bateriile de plumb-acid sunt cele mai vechi și cele mai frecvent utilizate tip de baterie auto, dar sunt și cele mai grele și cele mai puțin eficiente din punct de vedere al energiei. Bateriile AGM (Placă absorbantă din sticlă) au o durată de viață mai lungă și sunt mai ușoare decât bateriile de plumb-acid, dar sunt și mai scumpe. Bateriile de ioni de litiu sunt cele mai moderne și cele mai ușoare tip de baterie auto disponibilă, dar sunt și cele mai scumpe. Fiecare tip de baterie auto are propriile avantaje și dezavantaje, așa că este important să luați în considerare nevoile și bugetul dumneavoastră atunci când alegeți o baterie auto.

Tipuri de baterii auto

Există o serie de tehnologii diferite de baterii auto. Cele mai comune sunt bateriile standard plumb-acid (SLA) și bateriile AGM (absorbed glass mat). De asemenea, bateriile litiu-ion devin din ce în ce mai populare pentru automobile. Iată care sunt principale tipuri de baterii auto folosite:

  • Bateria standard cu plumb-acid inundat
  • AGM (Placă absorbantă din sticlă)
  • Litiu-ion
  • Baterii de pornire, iluminare și aprindere (SLI)
  • Argint-calciu
  • EFB (Enhanced Flooded Battery)
  • Baterie cu gel
  • Baterie cu hidrură metalică de nichel (NiMH)
  • Baterie cu ciclu profund

Alegeți un tip de baterie care se potrivește cu bateria dvs. existentă. Dacă înlocuiți o baterie AGM cu o baterie SLA, este posibil ca mașina dvs. să nu pornească sau să nu funcționeze corespunzător.

Bateria standard cu plumb-acid inundat

Acumulatorul cu plumb-acid inundat este cel mai vechi tip de acumulator auto și este foarte comun și accesibil. Bateria inundată este o baterie cu celule umede. Este alcătuită de obicei din 6 celule cu o soluție de electrolit lichid de acid sulfuric și apă și furnizează o tensiune de 12,6V la încărcare completă. Este o baterie fiabilă pentru pornirea motoarelor și furnizează suficientă energie electrică pentru a alimenta accesoriile standard ale vehiculului. Cu toate acestea, soluția de electrolit trebuie să fie completată periodic și trebuie instalată vertical pentru a preveni vărsarea. Această baterie cu celule umede suferă, de asemenea, o reducere substanțială a duratei de viață a bateriei dacă este descărcată sub 50% din adâncimea de descărcare (DoD).

AGM (Placă absorbantă din sticlă)

O baterie cu placă absorbantă din sticlă este foarte rezistentă la vibrații, nu se varsă și nu necesită întreținere. Acidul bateriei este absorbit în covorașele din fibră de sticlă, ceea ce previne scurgerile sau scurgerile. Acest tip de baterie oferă o durată de viață superioară bateriilor inundate standard și poate face față unor cereri mari de energie. Este cel mai comun tip de baterie auto din vehiculele moderne.

Baterie auto AGM
Baterie AGM

Litiu-ion

Bateriile litiu-ion pot fi mult mai mici și mai ușoare decât bateriile AGM și SLA. Acestea oferă o rată de încărcare foarte rapidă și nu necesită întreținere. Acest tip de baterie auto tinde să dureze mai mult decât bateriile AGM.

Baterii de pornire, iluminare și aprindere (SLI)

Majoritatea mașinilor fabricate în prezent sunt echipate cu baterii SLI – un tip de baterie cu plumb-acid, reîncărcabilă, care furnizează energie în rafale scurte pentru a porni motorul. Bateriile SLI sunt instalate în sistemul de încărcare al mașinii, astfel încât acestea sunt supuse unor cicluri scurte de încărcare și descărcare ori de câte ori mașina este în funcțiune. Sistemele electronice ale mașinii, cum ar fi radioul, luminile, sistemele de infotainment și de încălzire/răcire și altele, sunt, de asemenea, alimentate de bateria SLI.

Baterie auto SLI
Baterie auto SLI

Argint-Calciu

Acest tip de baterie auto a fost conceput ca o îmbunătățire a tehnologiei bateriilor inundate. Este tot o baterie cu plumb-acid cu o soluție de electrolit, dar folosește plăci de plumb-calciu-argint în loc de plăci de plumb-antimoniu din bateria convențională. De obicei, este sigilată și nu necesită întreținere. Bateria argint-calciu este mai rezistentă la coroziune și mai rezistentă la temperaturi ridicate, astfel încât are o durată de viață mai lungă în climatele mai calde.Cu toate acestea, bateria argint-calciu are nevoie de o tensiune de încărcare mai mare și se poate deteriora rapid din cauza sulfatației (deteriorarea plăcilor bateriei).

Baterie EFB (Enhanced Flooded Battery)

Bateria EFB este o baterie cu celule umede optimizată și mai performantă. Utilizează o soluție de electrolit lichid, dar este o baterie sigilată, proiectată pentru a prelua o rezistență de două ori mai mare la cicluri. Bateria EFB poate asigura aproximativ 85.000 de porniri ale motorului, față de cele 30.000 ale bateriilor inundate convenționale. A fost introdusă ca o opțiune de nivel inferior bateriei AGM pentru durabilitate și performanță, fiind adesea utilizată la automobilele cu tehnologie simplă de start-stop.

Baterie auto EFB
Baterie auto EFB

Baterie auto cu gel

Acestea sunt un tip de baterie VRLA(Valve-Regulated Lead-Acid) și sunt cunoscute și sub denumirea de baterii cu celule uscate. Bateria cu gel este similară unei baterii inundate, dar calciul înlocuiește antimoniul din plăcile de plumb și se adaugă siliciu în soluția de electrolit, transformând-o într-un gel. Aceasta are o durată de viață mai mare a ciclurilor și este mai rezistentă la vibrații și șocuri. Încă mai puteți găsi bateria cu gel pe piață, dar progresele în domeniul bateriilor AGM au limitat aplicarea acesteia.

Baterie auto cu hidrură metalică de nichel (NiMH)

Bateria NiMH (nichel-hidrură metalică) este adesea utilizată la vehiculele hibride, dar are succes și la unele mașini electrice. Această baterie hibridă are un ciclu de viață mai lung decât bateria cu ioni de litiu sau cu plumb-acid. Cu toate acestea, ele au o rată de autodescărcare ridicată, sunt scumpe și generează multă căldură la temperaturi ridicate. Acesta este motivul pentru care bateria NiMH este mai puțin eficientă pentru vehiculul electric reîncărcabil și se concentrează pe mașinile hibride.

Baterie cu ciclu profund

Bateria cu ciclu profund este un tip de baterie cu plumb-acid și poate fi inundată sau sigilată. Aceasta utilizează o placă de baterie mai groasă în celulele sale și are un material activ mai dens. Tipul de baterie cu ciclu adânc este proiectat pentru o putere susținută cu o tragere de curent mai mică pe perioade de timp extinse. Este mai potrivită pentru vehicule de agrement, cărucioare de golf și vehicule marine – motiv pentru care este denumită și baterie marină.

Recomandări pentru alegerea corectă a tipului de baterie auto

Atunci când alegeți o baterie auto, este important să luați în considerare nevoile și bugetul dumneavoastră. Dacă vehiculul dumneavoastră este utilizat în mod regulat și parcurge distanțe lungi, atunci o baterie AGM sau de ioni de litiu ar putea fi o alegere bună, deoarece au o durată de viață mai lungă și sunt mai eficiente din punct de vedere al energiei. Dacă vehiculul dumneavoastră este utilizat mai puțin și parcurge distanțe scurte, o baterie de plumb-acid ar putea fi suficientă și mai accesibilă din punct de vedere al prețului.

Concluzie

Există mai multe tipuri de baterii auto disponibile pe piață, fiecare cu propriile avantaje și dezavantaje. Bateriile plumb-acid sunt cele mai vechi și cele mai frecvent utilizate, dar sunt și cele mai grele și mai puțin eficiente din punct de vedere energetic. Bateriile AGM au o durată de viață mai lungă și sunt mai ușoare decât bateriile cu plumb-acid, dar sunt și mai scumpe. Bateriile litiu-ion sunt cele mai moderne și cel mai ușor tip de baterie auto disponibil, dar sunt și cele mai scumpe. Este important să luați în considerare durabilitatea, performanța și eficiența energetică atunci când alegeți un tip de baterie de mașină.

Etichete: , ,
Subscribe
Notify of
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile